Innovative curricular approach in public health from a perspective of the right to health, critical focus of social determinants and health citizenship. Cali, Colombia. 2010-2018

Authors

Keywords:

Medical education, Public health, Right to health, Social determinants of health

Abstract

Introduction: The Medicine Program of the Pontificia Universidad Javeriana Cali in Colombia began in 2010, including in its curriculum educational environments that aim to train medical students with a comprehensive vision of health and life. Objective: To document the curricular innovation in public health implemented in the program between 2010 and 2018 that has been oriented to transform the training approach in medical education. Materials and methods: Qualitative case study with documentary review. We used the “wheel method” to present the principles that guided the innovative approach. Results: We found four principles: ethical, political, theoretical and pedagogical. This implies the unrestricted defense of the right to health and the education in health citizenship from a critical focus of social determinants. It seeks the appropriation of social and humanistic competences through practices in vulnerable communities in Cali. Conclusions: This approach opens opportunities to reformulate the medical education, and expands training to build competencies that respond to the “health-disease-care” process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcela Arrivillaga, Pontificia Universidad Javeriana Cali (Colombia)

    Psicóloga, Doctora en Salud Pública, Profesora Departamento de Salud Pública y Epidemiología.

  • Sheila Andrea Gómez, Pontificia Universidad Javeriana Cali (Colombia)

    Trabajadora Social, Magíster en Salud Pública, Profesora Departamento de Salud Pública y Epidemiología.

  • Victoria Eugenia Estrada, Pontificia Universidad Javeriana Cali (Colombia)

    Enfermera, Magíster en Epidemiología, Profesora Departamento de Salud Pública y Epidemiología.

  • Elba María Bermudez, Pontificia Universidad Javeriana Cali (Colombia)

    Odontóloga, Doctora en Políticas y Economía de la Salud, Profesora Departamento de Salud Pública y Epidemiología.

  • Paula Cristina Bermúdez, Pontificia Universidad Javeriana Cali (Colombia)

    Odontóloga, Magíster en Magister en Administración en Salud, Profesora Departamento de Salud Pública y Epidemiología.

References

Franco S. Proceso vital humano proceso salud/enfermedad: una nueva perspectiva. Conferencia presentada en el seminario marco conceptual para la formación de profesionales de la salud. Universidad Nacional: Bogotá; 1993.

Abad H. Teoría y práctica de la salud pública. Segunda edición. Universidad de Antioquia: Medellín; 2012.

Brovelli M. Evaluación curricular. Fundamentos en Humanidades. 2001; 2(4):101-122.

Asamblea General de las Naciones Unidas. Declaración Universal de Derechos Humanos. Ginebra; 1948. Disponible en https://www.humanium.org/es/derechos-humanos-1948/

Asamblea General de las Naciones Unidas. Pactos Internacionales de 1966. Ginebra: 1966. Disponible en https://www.humanium.org/es/pacto-1966/

Breilh J. Epidemiología Crítica. Ciencia Emancipadora e Interculturalidad. Lugar Editorial:Buenos Aires; 2002.

Almeida Filho N, Silva Paim J. La crisis de la salud pública y el movimiento de la salud colectiva en Latinoamérica. Cuadernos Médico Sociales. 1999; 75:5-30.

Martinez J. Métodos de investigación cualitativa. Silogismo número 08. Bogotá; 2011.

Barbosa Lampert J, da Silva Campos Costa NM, Alves R. Ensino na saúde: modelo de avaliação CAES/ABEM na construção de mudanças: método da roda. Universidade Federal de Goiás: Goiânia; 2016.

Horwitz N. El sentido social del profesionalismo médico. Rev Méd Chile. 2006; 134:520-524

Pinilla A. Aproximación conceptual a las competencias profesionales en ciencias de la salud. Rev Salud Pública. 2012; 14 (5):852-864.

Published

2019-06-30

Issue

Section

Artículo de investigación original

How to Cite

Innovative curricular approach in public health from a perspective of the right to health, critical focus of social determinants and health citizenship. Cali, Colombia. 2010-2018. (2019). Salutem Scientia Spiritus, 5(1), 21-28. http://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/salutemscientiaspiritus/article/view/1317