Innovative curricular approach in public health from a perspective of the right to health, critical focus of social determinants and health citizenship. Cali, Colombia. 2010-2018
Keywords:
Medical education, Public health, Right to health, Social determinants of healthAbstract
Introduction: The Medicine Program of the Pontificia Universidad Javeriana Cali in Colombia began in 2010, including in its curriculum educational environments that aim to train medical students with a comprehensive vision of health and life. Objective: To document the curricular innovation in public health implemented in the program between 2010 and 2018 that has been oriented to transform the training approach in medical education. Materials and methods: Qualitative case study with documentary review. We used the “wheel method” to present the principles that guided the innovative approach. Results: We found four principles: ethical, political, theoretical and pedagogical. This implies the unrestricted defense of the right to health and the education in health citizenship from a critical focus of social determinants. It seeks the appropriation of social and humanistic competences through practices in vulnerable communities in Cali. Conclusions: This approach opens opportunities to reformulate the medical education, and expands training to build competencies that respond to the “health-disease-care” process.
Downloads
References
Franco S. Proceso vital humano proceso salud/enfermedad: una nueva perspectiva. Conferencia presentada en el seminario marco conceptual para la formación de profesionales de la salud. Universidad Nacional: Bogotá; 1993.
Abad H. Teoría y práctica de la salud pública. Segunda edición. Universidad de Antioquia: Medellín; 2012.
Brovelli M. Evaluación curricular. Fundamentos en Humanidades. 2001; 2(4):101-122.
Asamblea General de las Naciones Unidas. Declaración Universal de Derechos Humanos. Ginebra; 1948. Disponible en https://www.humanium.org/es/derechos-humanos-1948/
Asamblea General de las Naciones Unidas. Pactos Internacionales de 1966. Ginebra: 1966. Disponible en https://www.humanium.org/es/pacto-1966/
Breilh J. Epidemiología Crítica. Ciencia Emancipadora e Interculturalidad. Lugar Editorial:Buenos Aires; 2002.
Almeida Filho N, Silva Paim J. La crisis de la salud pública y el movimiento de la salud colectiva en Latinoamérica. Cuadernos Médico Sociales. 1999; 75:5-30.
Martinez J. Métodos de investigación cualitativa. Silogismo número 08. Bogotá; 2011.
Barbosa Lampert J, da Silva Campos Costa NM, Alves R. Ensino na saúde: modelo de avaliação CAES/ABEM na construção de mudanças: método da roda. Universidade Federal de Goiás: Goiânia; 2016.
Horwitz N. El sentido social del profesionalismo médico. Rev Méd Chile. 2006; 134:520-524
Pinilla A. Aproximación conceptual a las competencias profesionales en ciencias de la salud. Rev Salud Pública. 2012; 14 (5):852-864.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Salutem Scientia Spiritus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La Revista Salutem Scientia Spiritus usa la licencia Creative Commons de Atribución – No comercial – Sin derivar: Los textos de la revista son posibles de ser descargados en versión PDF siempre que sea reconocida la autoría y el texto no tenga modificaciones de ningún tipo.