Gramáticas: reconocimiento de discursividades sociales en el libro “Que viva la música”, por parte de jóvenes lectoras caleñas entre los 17 y 21 años
Keywords:
social discourse, recognition, “Que viva la música“, youth, Santiago de CaliAbstract
The following article is based on the recognition of social discursivities in the book “Que viva la música” by young female readers of between 17 and 21 years. To achieve this goal, it had, as its preliminary aim the theory of social semiosis, which led to the research being divided into three interconnected stages. A first phase refers to the conditions of production of the work itself, and the characteristics of social and cultural environment of Cali in the 1960s and 1970s. The second refers to the conditions of recognition by the young readers, which allow speeches to reveal which discourses continue to make sense to this specific group, despite the passing of time. Finally, it was decided to search through the new conditions of recognition presented in the new parts of the web and multimedia content associated with the literature of Andres Caicedo.
References
Caicedo, A. (2008). ¡Qué viva la música! Editorial Norma. Bogotá: Colombia.
Caicedo, A. (2014). Cuentos completos. Alfaguara. Bogotá: Colombia.
Jofré, J (2007). “Teoría de la discursividad social. La constitución del campo y los desplazamientos epistemológicos”. Universidad Nacional de San Luis – Argentina Año VIII – Número I (16/2007) pp. 199/222
Martha, R (2005). La ciudad como objeto de estudio de comunicología. Revista de Investigación
Social, vol. 1, núm. 2, junio, 2005, pp. 197-225 Universidad Autónoma de la Ciudad de México Distrito Federal, México
Margulis & Urresti (1998). La construcción social de la condición de juventud. Viviendo a toda. Siglo de Editores. Bogotá.
Verón, E (1980). Anais du Primeiro Coloquio de Semiotica, págs. 85-98. Ediçoes Loyola-PUC, Sâo Paulo, Rio de Janeiro.
Verón, E (1993). La semiosis social: fragmentos de una teoría de la discursividad. Editorial Gedisa, Barcelona, España.