Leadership: Attitudes that limit community development
Main Article Content
Abstract
Objective. To describe attitudinal traits that form barriers in the practice of community leadership. Method. e research is
qualitative. It was based on grounded theory from participant observation and semi-structured interviews with community leaders.
e eld work made it possible to systematize the narratives of 24 participants, between the years 2017 and 2019 in two locations
in the city of Popayan (Colombia). Results. e results obtained reect barriers associated with individualism, external locus
of control, abandonment of purposes due to learned hopelessness, problem solving and orientation to the present. Conclusion.
Attitudes conditioned by political, socioeconomic and historical structures subsist in community leadership. In this framework,
community intervention should privilege critical reection and capacity building to contribute to the achievement of community
development.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Alcover, C. (2017). Barreras psicológicas y psicosociales a la mediación en la resolución de conflictos en contextos universitarios. Rueda, 2, 57-66. doi: https://doi.org/10.25267/Rueda.2017.i2.03
Aref, M., & Ma’rof, R. (2009). Community Leaders’ Characteristics and their Effort in Building Capacity for Tourism Development in Local Communities. International Journal of Business and Management, 4(10), 187-193. doi: 10.5539/ijbm.v4n10p187
Astete, M. y Vaccari, P. (2017). Políticas públicas y subjetividades en disputa: implementación de programas sociales en la Comuna de Lota, Chile. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad 16(1), 31-41. doi: 10.5027/psicoperspectivas-vol16-issue1-fulltext-880
Ayaviri, D., Quispe, G. y Borja, M. (2017). El Capital Social en el desarrollo local comunitario. Un estudio en comunidades rurales de Bolivia. Revista Galega de Economía, 26(2), 77-88. https://www.redalyc.org/pdf/391/39152751005.pdf
Barrera, D. y Villa, J. (2018). Barreras psicosociales para la paz y la reconciliación. El Ágora USB, 18(2), 459-478. https://doi.org/10.21500/16578031.3828
Bar-Tal, D. y Halperin, E. (2014). Barreras sociopsicológicas para la paz e ideas para superarlas. Revista de Psicología Social, 29(1), 1-30. https://doi.org/10.1080/02134748.2013.878568
Bauman, Z. y Bordoni, C. (2016). Estado de crisis. Planeta.
Bencke, F., Dorion, E., Prodanov, C., & Olea, P. (2020). Community leadership and the Triple Helix model as determinants of the constitution of science parks: A Brazilian experience. Benchmarking: An International Journal, 27(1), 21-40. https://doi.org/10.1108/BIJ-07-2018-0225
Bonilla-García, M. y López-Suárez, A. (2016). Ejemplificación del proceso metodológico de la teoría fundamentada. Cinta de Moebio. 57, 305-315. doi: 10.4067/S0717-554X2016000300006
Bustillo-Castillejo, M., Espriella-Mendoza, Y. de la y Machado-Licona, J. (2021). Pertenencia ciudadana: estudio de caso de las comunidades afro de la ciudad de Cartagena de Indias, Colombia. Información Tecnológica, 32(4), 23-30. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642021000400023
Cadena-Chicunque, O. H. (2021). Aspectos personales que configuran el liderazgo social: una perspectiva interpretativa. Ratio Juris, 15(31), 455-487. https://doi.org/10.24142/raju.v15n31a4
Caldera, A. y Yepes, K. A. (2019). Percepciones de desarrollo comunitario construidas por las víctimas de desplazamiento forzado en el barrio Villas de Aranjuez de la ciudad de Cartagena. Periodo 2014-2018. Palobra, 19(1), 312-321. https://doi.org/10.32997/2346-2884-vol.19-num.1-2019-2484
Canese, M. (2019). Liderazgo, participación y construcción de ciudadanía en urbanizaciones populares de Asunción, Paraguay. Acta Scientiarum, 41(2), e46208. doi: 10.4025/actascihumansoc.v41i2.46208
Caride-Gómez, J. A. (2017). Educación social, derechos humanos y sostenibilidad en el desarrollo comunitario. Teoría de la Educación, 29(1), 245-272. https://doi.org/10.14201/teoredu291245272
Collado-Campaña, F., Jiménez-Díaz, J. y Entrena-Durán, F. (2016). El liderazgo político en las democracias representativas: propuesta de análisis desde el constructivismo estructuralista. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 61(228), 57-90. http://dx.doi.org/10.1016/S0185-1918(16)30040-X
Congreso de Colombia. (2002). Ley 743. Por la cual se desarrolla el artículo 38 Constitución Política de Colombia en lo referente a los organismos de acción comunal. Diario Oficial 44.826 de 7 de junio de 2002. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=5301
Daher, M., Jaramillo, A. y Rosati, A. (2020). Avances en la evaluación integral: Aportes para programas sociales de intervención en pobreza en organizaciones no gubernamentales. Revista de Estudios Sociales (74), 84-98. http://bdbib.javerianacali.edu.co:2106/10.7440/res74.2020.0
Departamento Administrativo Nacional de Estadística [DANE]. (2021). La información del DANE en la toma de decisiones regionales. Popayán-Cauca. Sistema Estadístico Nacional (SEN). https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/planes-departamentos-ciudades/210303-InfoDane-Popayan-Cauca.pdf
Erazo, M., Jiménez, M. y López, C. (2014). Empoderamiento y liderazgo femenino; su papel en la autogestión comunitaria en el corregimiento El Hormiguero - Valle del Cauca. Avances en Psicología Latinoamericana, 32(1), 149-157. doi: dx.doi.org/10.12804/apl32.1.2014.10
Espinoza, O. y Gómez, J. (2018). Índice de Capacidades Asociativas: construcción teórica y propuesta metodológica de cálculo para organizaciones de economía solidaria. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 94, 285-316. doi: 10.7203/CIRIEC-E.94.10663
Estefanía, M. y Tarazona, D. (2003). Psicología y pobreza: ¿Hay algo psicológico en la pobreza o es la pobreza algo psicológico? Explorando Psicología, 12, 21-25.
Estrada-Corona, A. (2012). La actitud del individuo y su interacción con la sociedad. Entrevista con la Dra. María Teresa Esquivias Serrano. Revista Digital Universitaria, 13(7), art. 75. http://www.revista.unam.mx/vol.13/num7/art75/#a
Evans, S. (2012). Community Leadership. Global Journal of Community Psychology Practice, 3(3), 1-6. https://www.gjcpp.org/pdfs/2012-001-final-20120515.pdf
Fernández-Fonseca, E. y Cardona-Sánchez, F. (2017). Los pliegues del liderazgo social y comunitario. Jangwa Pana, 16(2), 197-216. http://dx.doi.org/10.21676/16574923.2133
Fonseca, M. y Pino, M. (2006). Evaluación de las competencias emocionales (inteligencia emocional) y su influencia en el liderazgo eficaz. Folletos Gerenciales, 10(3), 1-8. https://go.gale.com/ps/anonymous?id=GALE%7CA174970468&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=17265851&p=AONE&sw=w
Gallo, L., Correa, J. y Pacheco, A. (1997). Procesos de desarrollo comunitario asociados a los diferentes estilos de liderazgo en las comunidades negras de la ciudad de Barranquilla. Investigación y Desarrollo, Universidad del Norte, 6, 97-104. http://www.ecominga.uqam.ca/PDF/BIBLIOGRAPHIE/GUIDE_LECTURE_5/6/2.Gallo_y_Pacheco_Danies.pdf
García, G. y Manzano, J. (2010). Procedimientos metodológicos básicos y habilidades del investigador en el contexto de la teoría fundamentada. Iztapalapa. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 69, 17-39. https://www.redalyc.org/pdf/393/39348726002.pdf
Guevara, E. y Parra, E. (2019). Interacciones sociales, pobreza y liderazgo: una mirada desde el paradigma del capital social. Reflexión Política, 21(43), 156-169. doi: 10.29375/01240781.3728
Guillemette, F. (2006). L'approche de la Grounded Theory; pour innover? Recherches Qualitatives, 26(1), 32-50. http://www.recherche-qualitative.qc.ca/documents/files/revue/edition_reguliere/numero26%281%29/fguillemette_ch.pdf
Lamm, K., Carter, H., Lamm, A., & Lindsey, A. (2017). Community Leadership: A Theory-Based Model. Journal of Leadership Education, 16(3), 118-133. doi: 10.12806/V16/I3/T2
León del Barco, B., Mira, A. y Gómez, T. (2007). Evaluación de las opiniones sobre la inmigración y la multiculturalidad en la escuela de alumnos de Magisterio. Revista de Investigación Psicoeducativa, 5(12), 121-138. doi: 10.25115/ejrep.v5i12.1271
López, A. y Cruz, L. (2003). Desarrollo comunitario y calidad de vida. Revista Panamericana de Pedagogía, (4), 57-76. https://revistas.up.edu.mx/RPP/article/view/1883
Martiskainen, M. (2017). The Role of Community Leadership in the Development of Grassroots Innovations. Environmental Innovation and Societal Transitions, 22, 78-89. https://doi.org/10.1016/j.eist.2016.05.002
Maton, K. (2008). Empowering Community Settings: Agents of Individual Development, Community Betterment, and Positive Social Change. American Journal of Community Psychology, 41(1-2), 4-21. doi: 10.1007/s10464-007-9148-6
Montero, M. (2003). Teoría y práctica de la psicología comunitaria. La tensión entre comunidad y sociedad. Paidós.
Montero, M. (2004). Introducción a la psicología comunitaria. Desarrollo, conceptos y procesos. Paidós.
Montero, S. y Calderón, N. (2020). Asociatividad, liderazgo inclusivo y desarrollo económico local. El Grupo de Artesanos Independientes de Mompox. Bitácora Urbano Territorial, 30(1), 193-204. https://doi.org/10.15446/bitacora.v30n1.62160
Musitu, G. y Buelga, S. (2004). Desarrollo Comunitario y Potenciación. En G. Musitu, J. Herrero, L. Cantera y M. Montenegro (Eds.), Introducción a la Psicología Comunitaria (pp. 98-115). UOC.
Pigg, K. (2013). Community Leadership Development: The Effects on Community Development. Community Development, 44(4), 408-410. doi: 10.1080/15575330.2013.814699
Piñeiro, E. (2015). Observación participante: una introducción. San Gregorio, 1, 80-89. http://revista.sangregorio.edu.ec/index.php/REVISTASANGREGORIO/article/view/116/72
Rivera-Holguín, M., Velázquez, T., Custodio, E., Hildenbrand, A. y Wakeham, A. (2019). La praxis en la formación en Psicología Comunitaria: una mirada ética. Revista de Psicología, 37(1), 31-52. doi: 10.18800/psico.201901.002
Rojas-Andrade, R. (2013). El liderazgo comunitario y su importancia en la intervención comunitaria. Psicología para América Latina, 25, 57-76. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psilat/n25/a05.pdf
Sánchez-Vidal, A. (2017). Empoderamiento, liberación y desarrollo humano. Psychosocial Intervention, 26(3), 155-163. https://doi.org/10.1016/j.psi.2017.05.001
Schettini, P. y Cortazzo, I. (2015). Análisis de datos cualitativos en la investigación social. Procedimientos y herramientas para la interpretación de información cualitativa. Edulp. https://doi.org/10.35537/10915/49017
Silva, C. y Villaseñor, K. (2018). Capacidad para la libertad. Modelo participativo de desarrollo comunitario y reorientación de los procesos formativos en núcleos sociales marginados. Zona Próxima, 29, 68-81. http://www.scielo.org.co/pdf/zop/n29/2145-9444-zop-29-68.pdf
Tocancipá-Falla, J. (2014). De invasión-asentamiento a barrio, 26 años después: una “mirada retrospectiva” a los cambios y continuidades urbanas en Popayán. Antípoda. Revista de Antropología y Arqueología, (20), 21-47. http://dx.doi.org/10.7440/antipoda20.2014.02
Unidad para la Atención y Reparación Integral de Víctimas. (2021). Víctimas de desplazamiento sujetos de atención en Popayán. https://www.unidadvictimas.gov.co/es/registro-unico-de-victimas-ruv/37394
Vallejo, M., Moreno, M. y Ríos, M. (2017). Sentido de comunidad, fatalismo y participación en contextos de crisis económica. Psychosocial Intervention, 26(1), 1-7. http://dx.doi.org/10.1016/j.psi.2016.10.002
Vergara, M., Acuña, V. y Ramírez, M. (2020). Liderazgo social, motor de las prácticas directivas en educación en contextos de encierro. Psicoperspectivas. Individuo y sociedad, 19(1), 1-12. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol19-issue1-fulltext-1767
Xu, K., Zhang, J., & Tian, F. (2017). Community Leadership in Rural Tourism Development: A Tale of Two Ancient Chinese Villages. Sustainability, 9(12), 2334. https://doi.org/10.3390/su9122344
Zambrano-Vargas, S., Acosta-González, B. y Parada-Camargo, J. (2021). El liderazgo de mujeres en organizaciones sociales. Análisis en las Juntas de Acción Comunal de Tunja - Colombia. Encuentros, 19(02), 119-130. http://ojs.uac.edu.co/index.php/encuentros/article/view/2544
Zambrano, A., García, M. y Bustamante, G. (2015). “Soy el que cierra y el que apaga la luz”: Cuando el liderazgo de dirigentes comunitarios no empodera a la comunidad. Universitas Psychologica, 14(3), 1159-1170. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-3.scal