Estudio de caso: Caracterización Comunicación interna en Universidad Pública Colombiana

Case study: Characterization of internal communication in a Colombian Public University

Authors

  • Alejandra Cardona Moreno

Keywords:

communication, universities, internal communication, flow of communication, communication in universities, public university

Abstract

The purpose of this article is to present the results obtained from the characterization of the internal communication processes of the administrative staff of the Universidad del Quindío, a public Higher Education Institution, accredited in High Quality, whose main office is located in Armenia, Quindío (Colombia).


To carry out the characterization process, an observation process was planned in the initial phase, complemented in the second phase by interviews with heads of administrative units of the institution, a focus group with five of the communicators who are in charge of managing communication processes. in four strategic areas of the institution and a survey of administrative officials who have a work contract and staff, and, finally, a systematization of the information collected. The categories that were analyzed are organizational and university communication, internal communication, communication flows and communication channels.


From the characterization, it was found that the administrative staff of the Universidad del Quindío considers that there is a disarticulation of the internal communication processes due to the lack of specific guidelines to manage communication, also, they do not recognize the existence of a communications policy or protocol. On the other hand, they are satisfied with the information disseminated at the institutional level and consider that the internal communication channels, especially meetings, are effective for the communication process. 

References

Aguilera, J. (1997). ¿Para qué sirve la comunicación en la organización? Revista Fenalco

Aguilera, J. (2018). Gerencia Integral de Comunicaciones II. 1ra ed. ECOE Ediciones.

Aguilera, M., Farias, P. y Fernández, A. (2010). La Comunicación Universitaria: Modelos, tendencias y herramientas para una nueva relación con sus públicos. ICONO 14, 2. https://www.researchgate.net/publication/47461870_La_comunicacion_universitaria_Modelos_tendencias_y_herramientas_para_una_nueva_relacion_con_sus_publicos

Andrade, H. (2005). Comunicación organizacional interna: proceso, disciplina y técnica. España. https://books.google.com.co/books?hl=es&lr=&id=bwelcBnPNuoC&oi=fnd&pg=PA13&dq=andrade+h.+(2005).+comunicaci%C3%B3n+organizacional+interna+proceso+disciplina+y+t%C3%A9cnica&ots=goHlzuRUu_&sig=vK0b1ET8tupQBl41JG1Wjxq7WWs#v=onepage&q&f=false

Aristizábal, M., y Hernández, D. (2020). Repositorio Institucional Universidad de Antioquia: Estudio comparativo de la gestión de la comunicación interna en universidades públicas con acreditación de alta calidad en Antioquia. http://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/12967

Berceruelo, B. (2014). Nueva comunicación interna en la empresa. 1st ed. Madrid: Estudio de Comunicación.

Bermúdez, M., Félix, M., y Negrin, E. (2018). Comunicación interna un enfoque para su gestión. Bolívar, Ecuador: Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López. Recuperado de http://sigloxxi.espam.edu.ec/Ponencias/VII/ponencias/74.pdf

Brandolini, A., Gonzales, M., y Hopkins, N. (2008). Comunicación interna: recomendaciones y errores frecuente. 1a ed. La Crujía.

Calero, R. y Romero, S. (2007). Análisis del marketing interna en las Universidades. Tomado de: https://www.researchgate.net/publication/28200615_Analisis_del_marketing_interno_en_las_universidades_de_la_Comunidad_Autonoma_de_Madrid

Capriotti, P. (1998). La Comunicación Interna. Reporte C&D – Capacitación y Desarrollo, 13, 2 - 6. https://doi.org/http://www.bidireccional.net/Blog/Comunicacion_Interna.pdf

Castro, E. y Pineda, A. (2007). La política comunicacional de las universidades venezolanas y su impacto sobre la competitividad de sus emisoras de radio. Revista de Ciencias Sociales 13, 3 http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-95182007000300003

Centro de Escritura Javeriano. (2020) Normas APA, séptima edición. Cali, Colombia: Pontificia Universidad Javeriana. https://www2.javerianacali.edu.co/centro-escritura/recursos/manualde-normas-apa-septima-edicion#gsc.tab=0%C2%A0

Díez, S. (2006). Técnicas de Comunicación. La comunicación en la empresa. Ideas propias Editorial. España.

Garrido, F. (2017). Comunicación estratégica. Un puente significativo para la creación de valor empresarial.

Gómez- Quijano, A. y Zapata- Palacios, L. (2017). El estado de la comunicación institucional interna en las universidades de la Comunidad de Madrid: estudio comparativo entre universidades públicas y privadas. Derecom, 23, 41-60, http://www.derecom.com/derecom

Gómez -Quijano, A. y Zapata- Palacios, L. (2017). La gestión de la comunicación institucional interna en las universidades de la Comunidad de Madrid: fortalezas y debilidades. Revista Internacional de Investigación en Comunicación 16 16, 60-77.DOI: 16.7263/ADRESIC.016.003

Guzmán, H., Losada, J, y Preciado, A. (2013). Usos y prácticas de comunicación estratégica en las organizaciones. Universidad de La Sabana: Ecoe Ediciones. Colección investigación. Comunicación.

Baptista, M. Fernández-Collado, C. y Hernández-Sampieri, R. (2014). Metodología de la Investigación. Sexta edición. Impresiones comerciales S.A.C.

Pérez, R. (2008). Estrategias de Comunicación. 4ta ed. Barcelona: Editorial Planeta.

Ritter, M. (2008). Cultura Organizacional: gestión y comunicación. 1ª ed. Buenos Aires La Crujía Ediciones.

Robbins, S.(1999). Comportamiento organizacional. 8va ed. México: Prentice Hall

Universidad del Quindío. (2021). Ejes estratégicos, pilares y objetivos. https://www.uniquindio.edu.co/publicaciones/221/ejes-estrategicos-pilares-y-objetivos/

Universidad del Quindío. (2021) Estructura organizacional. https://www.uniquindio.edu.co/publicaciones/232/estructura-organizacional/

Universidad del Quindío. (2021) Historia de la Universidad del Quindío. https://www.uniquindio.edu.co/publicaciones/215/historia-de-la-universidad-del-quindio/

Universidad del Quindío. (2021) Misión y visión. https://www.uniquindio.edu.co/publicaciones/216/mision-y-vision/

Universidad del Quindío. (2021) Organigrama. https://www.uniquindio.edu.co/publicaciones/217/organigrama/

Universidad del Quindío. (2021) Se crea el comité de comunicación estratégica y mercadeo de la Universidad del Quindío. https://ecm.uniquindio.edu.co/descarga.php?oid=9be3385e-cfd9- 4e7a-9257-31220640cd66;1.0

Veas, C. (2014). Política comunicacional en las universidades chilenas. Servicio de Publicaciones y Divulgación Científica. Universidad de Málaga, España. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/9542

Additional Files

Published

2025-03-04

How to Cite

Estudio de caso: Caracterización Comunicación interna en Universidad Pública Colombiana: Case study: Characterization of internal communication in a Colombian Public University. (2025). Cuaderno Javeriano De Comunicación, 20, 110-137. http://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/cuadernojaverianodecomunicacion/article/view/1727

Similar Articles

1-10 of 25

You may also start an advanced similarity search for this article.