Reflections on Childhood Grief Caused by the Armed Conflict in Colombia
Main Article Content
Abstract
Objective. To analyze how a minor processes grief within a context of violence, based on the results and reflections derived from the research titled Grief Narratives Constructed by Armed Conflict in Colombia: The Case of Wilder.Method. A biographical-narrative method with a qualitative approach was employed. Results. The study reveals how the violent death of a loved one profoundly impacts the emotional and cognitive development of the minor, compelling them to adapt to extreme circumstances. Conclusion. In Colombia, resilience is valued as a positive trait; however, this article questions how, within the context of armed conflict, violence imposes on children the obligation to be resilient from an early age, without the necessary support. Consequently, the ability to recover is contingent upon having a nurturing environment that facilitates this process, rather than being a state responsibility, which instead positions resilience as an intrinsic obligation of the individual.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
How to Cite
References
Arendt, H. (1994). Los orígenes del totalitarismo. Península.
Aristizábal, C. A. Cárdenas, Ó. M. y Rengifo, C. J. (2018). Desplazamiento, trayectorias y poblamiento urbano. El caso de la Comuna 3 Manrique, Medellín, 1970-2010. Estudios Políticos, 53, 126-147. doi: https://doi.org/10.17533/udea.espo.n53a06
Avilés, J. (2016). El trauma de la violencia estructural en Colombia. Tercer Mundo.
Biglia, B. y Bonet-Martí, J. (2009). La construcción de narrativas como método de investigación psicosocial: Prácticas de escritura compartida. Forum Qualitative Social Research, 10(1), 1-25. https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/download/1225/2665?inline=1
Bolívar, A. (2012). Metodología de la investigación biográfico-narrativa: Recogida y análisis de datos. En M. C. Passeggi y M. H. Abrahao (orgs.), Dimensões epistemológicas e metodológicas da investigação (auto)biográfica. Tomo II (pp. 79-109). PUCRS https://www.researchgate.net/publication/282868267_Metodologia_de_la_investigacion_biografico-narrativa_Recogida_y_analisis_de_datos
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Butler, J. (2004). Precarious Life: The Powers of Mourning and Violence. Verso.
Child Mind Institute. (2021). How children understand death. https://childmind.org
Colegio de Médicos de Bizkaia. (s.f.). Guía para el tratamiento del duelo en la infancia y adolescencia. Recuperado de https://www.cop.es/uploads/PDF/GUIA-TRATAMIENTO-DUELO.pdf
Cornejo, M., Faúndez, X. y Besoain, C. (2017). El análisis de datos en enfoques biográficos-narrativos: Desde los métodos hacia una intencionalidad analítica. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 18(1). https://doi.org/10.17169/fqs-18.1.2491
Corporación Región. (2007). Migración forzada de colombianos. Colombia, Ecuador, Canadá. Corporación Región.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2018). The SAGE Handbook of Qualitative Research (6th ed.). SAGE.
Espinosa, N., Galindo, A., Bastidas, W. y Monsalve, J. (2011). Población en situación de desplazamiento en Antioquia: El papel del enfoque de derechos en los aspectos técnicos para el diseño y medición de indicadores (parte I). El Ágora USB, 11(1), 21-47. https://doi.org/10.21500/16578031.382
Frankl, V. (2004). El hombre en busca de sentido. Herder.
Fundación Mario Losantos del Campo. (s.f.). El duelo en los niños. https://fundacionmlc.org
Gadamer, H.-G. (1975). Truth and Method. Continuum.
Galtung, J. (1990). Cultural violence. Journal of Peace Research, 27(3), 291-305. https://www.galtung-institut.de/wp-content/uploads/2015/12/Cultural-Violence-Galtung.pdf
Garbarino, J. (1995). Raising children in a socially toxic environment. Jossey-Bass
Garbarino, J., Kostelny, K., & Dubrow, N. (1991). No place to be a child: Growing up in a war zone. Jossey-Bass.
Villa Gómez, J. D., (2013). The role of collective memory in emotional recovery of political violence in Colombia. International Journal of Psychological Research, 6(2), 37-49.
García, C. (2009). Límites y posibilidades de la construcción de ciudadanía en Colombia. Política y cultura, (32), 79-102. Recuperado en 27 de diciembre de 2024, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-77422009000200005&lng=es&tlng=es.
Goodson, I., & Sikes, P. (2017). Life History Research in Educational Settings: Learning from Lives. Open University Press.
Harris, P. L. (2000). The Work of the Imagination. Wiley-Blackwell.
Herman, J. L. (1992). Trauma and recovery: The aftermath of violence from domestic abuse to political terror. Gender and Society, 8(1), 136-138. https://books.google.fr/books?hl=es&lr=&id=TVw4DgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT8&dq=Herman,+J.+L.+(1992).+Trauma+and+recovery:+The+aftermath+of+violence+from+domestic+abuse+to+political+terror.&ots=AXZsaMitot&sig=DwW-Ozs5E01pQ-lIVRmgZyHF5K4#v=onepage&q&f=false
Blair Trujillo, Elsa. (2009). Aproximación teórica al concepto de violencia: avatares de una definición. Política y cultura, (32), 9-33. Recuperado en 27 de diciembre de 2024, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-77422009000200002&lng=es&tlng=.
Ministerio de Justicia y del Derecho. (2023). MinJusticiapresenta relevante informe sobre fenómeno de violencia intrafamiliar en Colombia (2016-2023). https://www.minjusticia.gov.co/Sala-de-prensa/Paginas/MinJusticia-presenta-relevante-informe-sobre-fenomeno-de-violencia-intrafamiliar-en-Colombia-(2016-2023).aspx#:~:text=El%20an%C3%A1lisis%20del%20delito%20de,casos%20en%202016%20y%20con
Nussbaum, M. (2003). Las fronteras de la justicia: La discapacidad, la nacionalidad y el especismo. Fondo de Cultura Económica.
Ordoñez-, L. F. (2022). Narrativas de duelo construidas a causa del conflicto armado en Colombia: El caso de Wilder [Trabajo de grado, Universidad de Antioquia]. https://hdl.handle.net/10495/30431
Piaget, J. (1954). The Construction of Reality in the Child. Basic Books. https://doi.org/10.1037/11168-000
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo [PNUD]. (2023). Somos rurales y emprendiendo sueños: Resiliencia para comunidades vulnerables. https://www.undp.org/es/colombia/projects/empleabilidad-familias-rurales-victimas-del-conflicto
Ricoeur, P. (1990). Tiempo y narración. Siglo XXI.
Ricoeur, P. (2004). Memory, History, Forgetting. University of Chicago Press.
Simmel, G. (2006). La violencia en las relaciones sociales. Akal.
Speece, M. W., & Brent, S. B. (1984). Children's Understanding of Death: A Review of Three Components of a Death Concept. Child Development, 55(5), 1671-1686. https://doi.org/10.2307/1129915
Uribe de Hincapié, M. T. (2003). Estado y sociedad frente a las víctimas de la violencia. Revista de Estudios Políticos, (23), 9-25. https://doi.org/10.17533/udea.espo.1383
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.
Žižek, S. (2008). Violence: Six Sideways Reflections. Picador.