Construction of the Life Project of Football Players, Youth Category. A Case Study

Main Article Content

Laura Vanessa Gutiérrez-Rada

Abstract

Objective. Look into the aspects that have an impact on the construction of a life project for soccer players aged 17 with aspirations
of becoming professional players. Method. is study is a cross sectional, qualitative and descriptive approach. It was carried out
with 25 soccer players belonging to a sports club in Cali. A socio-demographic survey was used, as well as a semi-structured
interview administered to the athletes and the coach in charge of the training program. Results. It was found that the life project
of these soccer players was inuenced by different factors of their context, especially their family and the sports club to which
they belong. Conclusion. e main aspects that inuence the construction of a life project of these soccer players are: their family,
the sports clubs to which they belong, the coaches that have been in charge of their training process, their academic context, the
educational institutions and, to a certain extent, the private company sponsoring them.
Keywords: Career choice, self-concept, soccer.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Díaz-Rico, M. E., & Gutiérrez-Rada, L. V. (2021). Construction of the Life Project of Football Players, Youth Category. A Case Study. Pensamiento Psicológico, 19, 1–12. https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI19.cpvj
Section
Artículos de investigación original

References

Álvarez, P. P., & López, A. D. (2018). Modelo explicativo sobre trayectorias vitales y desarrollo vocacional en deportistas de alto nivel. Retos. Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación (34), 51-56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6736312

Álvarez, P. P., Pérez, J., González, M. y López, D. (2014). La formación universitaria de deportistas de alto nivel: análisis de una compleja relación entre estudios y deporte. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación (26), 94-100. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3457/345732292017.pdf

Capdevila, A., Bellmunt, H. y Domingo, C. H. (2015). Estilo de vida y rendimiento académico en adolescentes: comparación entre deportistas y no-deportistas. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación (27), 28-33. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3457/345738764006.pdf

Castillo, I., Duda, J. L., Álvarez, M. S., Mercé, J. y Balaguer, I. (2011). Clima motivacional, metas de logro de aproximación y evitación y bienestar en futbolistas cadetes. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 149-164. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2351/235119302011.pdf

Chamorro, J. L., Torregrosa, M., Sánchez, P. A., Sánchez, D. y Amado, D. (2015). Desafíos en la transición a la élite del fútbol; recursos de afrontamiento en chicos y chicas. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 10(1), 113-119. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3111/311132628014.pdf

Código Deontológico y Bioético de la Psicología (6 de septiembre de 2006). Ley 1090

Costa, G. (Octubre de 2014). Psicólogo del Deporte y fútbol juvenil (Tesis de grado). Universidad de la República, Facultad de Psicología. Montevideo, Uruguay. https://sifp.psico.edu.uy/sites/default/files/Trabajos%20finales/%20Archivos/tfg_gabriela_costa._final.pdf

Gallardo, I. (2012). Constructos personales implicados en la transición del joven deportista chileno al alto rendimiento y su relación con el compromiso deportivo (Tesis doctoral). Universidad de Chile. http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/114034/cs39-gallardoi1190.pdf?sequence=1&isAllowed=y

García-Naveira, A. (2010). El psicólogo del deporte en alto rendimiento: aportaciones y retos futuros. Papeles del Psicólogo, 31(3), 259-268. https://www.redalyc.org/pdf/778/77815136005.pdf

Guaman, T. y Saquipulla, L. (2010). Importancia del autoconcepto en la elaboración del proyecto de vida del adolescente (Tesis de pregrado). Universidad de Cuenca, Ecuador. http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/2327/1/tps627.pdf

Hernández, B. y Capella, C. (2014). Identidad personal y compromiso deportivo en adolescentes nadadoras de nivel competitivo. Revista de Psicología, 23(1), 71-83. doi: 10.5354/0719-0581.2014.32875

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. Interamericana editores. http://observatorio.epacartagena.gov.co/wpcontent/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf

Herrera, J. (11 de agosto de 2013). El 10% de los futbolistas colombianos inician la universidad. Cali: El País. http://www.elpais.com.co/deportes/el-10-de-los-futbolistas-colombianos-inician-la-universidad.html

López, C., Barriopedro, M., Conde, E., Sánchez, J., Ubago, E. y Gallardo, L. (2015). Análisis de las barreras percibidas por los deportistas de élite españoles para acceder a los estudios. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(1), 265-274. https://revistas.um.es/cpd/article/view/223471

Massenzana, F. (2017). Autoconcepto y Autoestima: ¿sinónimos o constructos complementarios? Revista de Investigación en Psicología Social. Facultad de Ciencias Sociales, 3(1), 39-52. doi:https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/psicologiasocial/article/view/2336/1984

Navas, L., Soriano, J. A., Holago, F. P. y López, M. (2016). Diferencias de metas deportivas entre estudiantes de educación física y deportistas: análisis de la invarianza del modelo entre ellos. Universitas Psychologica, 15(4), 1-11. doi: 10.11144/Javeriana.upsy15-4.mdee

Orrego, L. M., Velásquez, J. I. y Uribe, L. (2010). Caracterización psicosocial del futbolista perteneciente a la categoría primera “A” del fútbol profesional colombiano. Pensando Psicología, 6(10), 11-21. https://revistas.ucc.edu.co/index.php/pe/article/view/411

Ossa, R. J. (2009). Jóvenes contemporáneos, crisis del proyecto de vida académico y nuevas formas de identificación. Editorial Bonaventuriana.

Rial, A., Marsillas, S., Isorna, M. y Louro, A. (2013). Recomendaciones para el apoyo psicológico a jóvenes deportistas en los centros de alto rendimiento. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 9(33), 252-268. http://dx.doi.org/10.5232/ricyde2013.03304

Santesmases, J. S. (2015). Educación secundaria y deporte de alta dedicación: Estudio cualitativo de modelos de compaginación. Retos. Nuevas tendencias en educación física. Deportes y recreación (28), 54-60. doi:https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.34823

Selva, C., Pallares, S. y González, M. D. (2013). Una mirada a la conciliación a través de las mujeres deportistas. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 69-76. https://www.redalyc.org/pdf/2351/235127552010.pdf

Sulbarán, J., & Aranguren, S. (2018). Interacciones y elecciones: comprendiendo el papel de los vínculos sociales en la elección vocacional de jóvenes futbolistas. Analogía del Comportamiento(16), 164-176. http://revistasenlinea.saber.ucab.edu.ve/temas/index.php/analogias/article/view/4490/3728

Torregrosa, M., Chamorro, J. L. y Ramis, Y. (2016). Transición de júnior a sénior y promoción de carreras duales en el deporte: una revisión interpretativa. Revista de Psicología Aplicada al Deporte y al Ejercicio Físico, 6(1), 1-11. doi: 10.5093/rpadef2016a6

Torres, D. y Zapata, A. (2014). Huellas vitales en la transformación personal de algunos deportistas de las escuelas populares del deporte de Medellín. Medellín, Antioquia, Colombia. http://ridum.umanizales.edu.co:8080/jspui/bitstream/6789/1826/1/Huellas%20vitales%20en%20la%20transformaci%C3%B3n%20personal%20de%20algunos%20deportistas%20de%20las%20escuelas.pdf

Uribe-Sarmiento, J. J. y Rojas, C. P. (2010). Quiero ser futbolista: elecciones ocupacionales de jóvenes en la localidad 4 de Bogotá - San Cristóbal. Lúdica y Pedagógica, 2(15), 78-89. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4106261